Vård av äldre

Bra att tänka på om du vill äta en vegansk kost

Att dra ner på animaliska produkter sägs vara bra för både kropp och miljö. Här följer några saker som är bra att tänka på om du vill äta en vegansk kost.

Varför vegan?
Att vara vegan innebär att man enbart äter vegetabiliska livsmedel. Det vill säga att alla former av kött, fågel, fisk, skaldjur, mjölkprodukter och annat som kommer från djurriket utesluts helt till förmån för sådant som är växtbaserat. Det kan verka hårt men faktum är att det är en vanesak.

Vissa gör det av etiska skäl för djurens skull, andra gör det för miljön och andra av hälsomässiga eller medicinska skäl. Om du funderar på att övergå till en vegansk kost kan det vara bra att först fundera på varför. Med ett tydligt syfte blir det också enklare och du kommer troligtvis inte känna att du går minste om något.

Olika grönsaker som ligger på ett bord

Läs på

För att ställa om från ”köttätare” till en helt vegansk kostcirkel krävs en del kunskap. Det kanske inte är så svårt i sig att undvika animaliska produkter men däremot kan det vara svårt att lära sig veta vilken näring man behöver och var man hittar den. Oavsett om man är vegan eller inte behöver man tillgodose kroppens behov av olika vitaminer och mineraler och det är därför bra att veta vilka produkter man kan äta som faktiskt också är bra att äta.

Ett bra tips är att leta efter veganska recept. På nätet finns mycket att hitta och det passar såväl för nybörjaren som för den som har hållit på ett tag. Med färdiga recept blir det enklare att veta både vad man ska handla och hur man ska tillaga sin mat och det är en väldigt bra början. Idag finns även många fina kokböcker att köra för den som föredrar att ha en bok att bläddra i.

Hitta proteinkällor

Protein är väldigt viktigt för kroppen och den som inte äter veganskt eller vegetarianskt får generellt i sig mest protein genom att äta köttprodukter. Protein finns dock även i andra livsmedel så som bönor, nötter, liner och frön. För att ta ett exempel kan vi jämföra kyckling och sojabönor, där kycklingen innehåller ca 27 gram protein per 100 gram kyckling och sojabönan innehåller hela 36 gram protein per hundra gram bönor.

Den som påstår att det är svårare att få i sig protein bara för att man inte äter kött har alltså fel. Det finns många likvärdiga alternativ från växtriket och det gäller bara att man hittar något man tycker om.

Komplettera med kosttillskott

Den som äter en helt vegansk kost kan behöva fylla på med vitaminer och mineraler i form av kosttillskott. Bland annat B-vitamin och järn hittas främst i köttprodukter och därför är det bra att komplettera. För att veta om man lider av brist på vitaminer kan man med fördel besöka sin vårdcentral för att ta ett enkelt blodprov och på så vis få veta exakt vilka typ av kosttillskott man kan tänkas behöva.

10 dec 2019