Vård av äldre

Vad kan man göra åt ömmande benhinnor?

Vad kan man göra åt ömmande benhinnor? I takt med att fler och fler insett värdet av motion så har också fler fått uppleva avigsidorna med rörelse. I synnerhet gäller detta de som löper och en vanlig åkomma är ömmande benhinnor. Det kan innebära att man drabbas av en molande värk längs med smalbenen; en värk som sitter i även då man inte är i rörelse.

Ömmande benhinnor är i sak ingenting allvarligt. Även om värken kan vara ihållande, så är den sällan intensiv och det är i stort sett möjligt att leva som vanligt även om man känner viss smärta. Däremot så kan ömmande benhinnor förhindra ett fortsatt motionerande och det är något som kan kännas väldigt frustrerande om man antingen är van vid detta eller om man, som många, kanske precis har kommit igång.

Det senare kan innebära att man inte hittar tillbaka till exempelvis gymmet eller till löparspåret och att det i sin tur leder till en återgång till gamla, sämre vanor. Så kan man inte ha det. Vi tänkte därför presentera några lösningar på ömmande benhinnor och hoppas att dessa åter ska kunna få dig att se tjusningen med ett aktivt liv.

Ta reda på orsaken först

Innan man börjar med åtgärder så måste man hitta orsaken till varför man drabbats av ömmande benhinnor. Ett bra steg i detta kan vara att besöka en naprapat som - genom sin profession - kan ställa en diagnos och även ta fram ett lämpligt och specialanpassat rehabiliteringsprogram. En naprapat jobbar inte enbart med att bota smärta för stunden. Nej, denne har ett mer långtgående perspektiv och det innebär att han även ser över din livsstil, din träning och i och med detta också kan se vad som skulle kunna göras annorlunda. Det kostar inte många kronor, med det kan ge dig ett rikare liv i slutändan.

Ömmande benhinnor kan komma av många orsaker. Den vanliga är relativt enkel att förklara: du tränar för hårt och du tränar för ensidigt. Benhinnor - liksom ett annat, ofta utsatt område: hälsenan (hälsporre) - blir hårt belastade i samband med exempelvis löpning och olika hopp. Lite beroende på hur man är uppbyggd och beroende på vikt så kan man drabbas även vid snabbare promenader.

Ett bra första steg är alltså att försöka hålla en mer allsidig träning och kanske varva gym med löpning, löpning med simning och simning med exempelvis längre promenader. Att köra ett och samma pass ger i slutändan inte så mycket; det är mer troligt att du sliter ut din kropp än att du exempelvis når den målvikt du satt upp eller den tid på milen du siktat på. Träna varierat!

Vad du springer i har också en del i detta. Du kanske har fel skor utifrån både löpsteg och storlek. Ömmande benhinnor i samband med att medelåldersmän plötsligt ska börja spela innebandy är inte ovanligt.

Själva infallsvinkeln är helt okej - innebandy är skoj, det ger bättre kondition och det ger en möjlighet att tävla. Det är snarare det faktum att man väljer att ta fram de gamla gymnastikskor som man hade för tjugo år - och tjugo kilo - sedan som är galet. Här måste man se till dämpning, till gummi och passform. Dina fötter förändras och behovet av bättre skor ökar. Idag kan man få skräddarsydd utprovning även i vanliga sportbutiker. Hur löper du och vilka skor är bäst för ditt löpsteg?

Så blir du av med värken

Så, nu vet du förhoppningsvis vad som orsakat dina ömmande benhinnor. Frågan är hur du blir av med värken? Följande steg kan definitivt lindra och dig på fötter snabbare.

14 sep 2020